Pubologi i ny skepnad

Sommaren har varit hektisk för två av Leijontornetgruppens krogar i Gamla Stan i Stockholm. Under ledning av kreativa ledaren Daniel Crespi och kökschef Mikael Einarsson har Omakase Köttslöjd blivit Flickan – med helt ny inriktning och meny – och Pubologi har fått ny kostym och koncept. Redan när jag stiger på Pubologi ser jag en förändring. Långbordet är borta och har ersatts av tvåor och fyror. Bardisken vid ena väggen och fönstret har också försvunnit. Inredningen är numera klassisk med vita stärkta dukar. Detta är enbart positivt, då jag inte riktigt trivs med att äta vid community tables – särskilt inte när jag går ut med vänner för att skvallra om livet. Jag vill helst att det ska finns ett mellanrum mellan mitt sällskap och övriga gäster.

Pubologis koncept har tidigare varit avsmakningsmeny, sedan à la carte och nu en kortare avsmakningsmeny på tre rätter med möjlighet att välja till ytterligare en, två eller tre. Det här med extrarätter är å ena sidan positivt för du kan själv välja önskad storlek på meny, å andra sidan låter de där extrarätterna alltid så himla goda att du måste beställa dem. Ofta innehåller extrarätterna särskilt eftertraktade råvaror som hummer eller ostron. Just detta var tydligt under mitt besök på Adam och Albin, men även här. Nåja, jag ska inte gnälla mer om detta utan går vidare till maten.

Kärleken för binchotan-grillen syns tydligt på Pubologi just nu. Maten är vällagad på hög nivå, smakerna sitter där de ska – allt är gott, ja mycket gott. Den grillade hummern är magisk när den kombineras med de picklade shisobladen och nypon-purén som kryddats med ett sting chili. Den ångade piggvaren med grillade kantareller är perfekt i sin enkelhet. Till fisken serveras tempurafriterad majs, vilket faktiskt inte är en klockren kombo, men det gör ingenting för majsen är supersmarrig i sig.

I Pubologis nya koncept ingår också att hålla öppet för lunch onsdag-lördag. Ni som känner mig vet att jag älskar luncher och välkomnar detta initiativ med öppna armar. Lunch är en svår nöt att knäcka i Stockholm då vi svenskar inte har de där härliga, kontinentala vanorna med att gå på långlunch med vin därtill. Jag hoppas dock att tiden är mogen för ett schyst långlunch-koncept och uppmanar därför alla att stötta Pubologi genom att boka lunch där asap.

Ny inredning.

Baren vid det stora fönstret är borta. Istället kan man sitta med utsikt och öppet fönster.

Vi började med lite bröd, färskost och stenbitsrom.

Tomat-dashi med libbsticka, knivmussla och inlagda tomater.

Råskuren marulk med sotade och mjölksyrade baljväxter, smör, fläderemulsion och grillad ärtjuice.

Grillad hummer med picklad shiso och nypon.

Ångad piggvar med grillade kantareller, tempurafriterad majs och kryddig dragongrädde.

Grillad lammytterlfilé med glödbakad svartrot, krämig svart vitlök, bergamott-lökar och lamm-juice.

Myskmadraglass med kräm på shu-plommon och honung, blåbär och bipollen.

 

Bäst var: Hummern – OMG.
Minst bra var: Desserten, den kändes lite spretig typ – vi tar lite goa grejer och sätter ihop till en dessert.
I glaset (ej dryckespaket utan enstaka glas): Henriot Brut Souverain, Kumeu River Hunting Hill, Riecine Chianti Classico, Joh. Jos. Prüm 2003. Jag fick också ett smakprov av en av huset hemgjorda umeshu.
Övrigt: Nästa gång ses vi på lunch!

Här är mer info där du kan spana in det Matrixliknande blå eller det röda pillretpubologi.se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Bokförlaget Parasoll AB I Org. nr 556692-8759 I Copyright Bokförlaget Parasoll AB
Hemsidan av Area81.se